I Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Fundacja Romualda Koperskiego, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona aktem
    notarialnym z dnia 11.01.2011 roku repertorium A numer 180/2011 z późn. zm.
    Repertorium A nr 1196/2011 z dnia 22.02.2011 r. przez Romualda Koperskiego,
    zwanego dalej Fundatorem, działa na podstawie prawa polskiego tj. ustawy z dnia 6
    kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U.Nr.21, oz. 97 z późn. zm.) oraz niniejszego
    statutu.
  2. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą oraz działalność pożytku publicznego
    (OPP), działalność odpłatną pożytku publicznego i będzie działała na rzecz poprawy
    wizerunku Polski w świecie, w tym na rzecz poprawy wizerunku Polski w Rosji i
    Rosji w Polsce.
  3. Fundacja będzie udzielała finansowego wsparcia projektom prowadzącym do
    zbliżenia narodów, w tym polskiego i rosyjskiego.
  4. Fundacja będzie współpracowała z instytucjami i organizacjami, w tym z polskimi i
    rosyjskimi, których statutowym zadaniem jest kształtowanie i rozwój wzajemnych
    relacji społeczno-gospodarczych.
  5. Fundacja wspiera wszelkie działalności dobroczynne, charytatywne, wolontariat, w
    tym pomoc społeczną, pomoc osobom potrzebującym oraz pomoc zwierzętom.
  6. Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
  7. Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.
  8. Fundator nadaje Fundacji Statut oraz podpisuje Statut Fundacji.

§ 2.

  1. Siedzibą Fundacji jest miasto Gdańsk.
  2. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica.
    Fundacja może dla celów współpracy z innymi państwami posługiwać się
    tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.

§ 3.

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Fundacja może tworzyć oddziały oraz filie.

II Połączenie z inną fundacją

§ 4.

  1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją o zbieżnych celach, dla efektywnego
    realizowania swoich celów.
  2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec
    istotnej zmianie cel Fundacji.

III Cele i środki działania Fundacji

§ 5.

  1. Wspieranie, inspirowanie oraz pomoc w realizacji projektów będących przedmiotem
    wspólnego zainteresowania obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i Federacji Rosyjskiej
    w sferze:
    1) wzajemnych relacji miedzy narodami polskim i rosyjskim,
    2) działań na rzecz pogłębienia wzajemnego zrozumienia i wiedzy o sobie,
    3) współpracy kulturalnej, naukowej, sportowej i młodzieżowej,
    4) kontaktów gospodarczych,
    5) popierania wszechstronnego rozwoju wzajemnych stosunków, upowszechnianie
    opinii, iż dialog polsko-rosyjski stanowi ważny wkład w utrzymaniu dziedzictwa
    kulturowego oraz kształtowania nowych przyjacielskich relacji,
    6) działalności dobroczynnej,
    7) wspieranie i pomoc Polakom i potomkom zesłańców polskich zamieszkujących
    obszary Rosji.
  2. Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie dobrosąsiedzkich kontaktów
    i współpracy pomiędzy sąsiadującymi z Polską krajami i społeczeństwami.
  3. Wspieranie idei pogłębienia wzajemnie dobrych relacji między wszystkimi narodami,
    w szczególności narodami polskim i rosyjskim.
  4. Przeciwdziałanie wszelkim uprzedzeniom i ksenofobii.
  5. Pobudzanie wszechstronnej aktywności społecznej ze szczególnym uwzględnieniem
    regionu pomorskiego oraz prowadzenie działalności na rzecz promocji regionu.
  6. Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
    tworzenie sprzyjającego klimatu i przychylnych warunków dla wymiany
    gospodarczej, kulturalnej i sportowej.
  7. Działalność oświatowa i prowadzenie wszechstronnych prac naukowo-badawczych, w
    tym dotycząca stosunków polsko-rosyjskich.
  8. Działalność na rzecz wzmacniania świadomości państwa prawa, demokracji i
    tworzenia społeczeństwa obywatelskiego.
  9. Ochrona i popularyzacja dziedzictwa kulturalnego, przyrodniczego i historycznego.
  10. Współpraca w zakresie rozwijania świadomości ekologicznej.
  11. Prowadzenie działalności charytatywnej i wolontariatu.
  12. Wspieranie i organizowanie działalności kulturalnej, sportowej i naukowej,
    działalności informacyjnej i publicystycznej w powyższym zakresie.
  13. Zabezpieczanie i pielęgnacja pamiątek materialnych i intelektualnych po bytności i
    działalności Polaków w różnych rejonach świata, w różnych okresach historii.
  14. Fundacja może również zajmować się:
    1) współpracą z instytucjami publicznymi, osobami prawnymi, przedsiębiorstwami,
    przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi oraz osobami indywidualnymi w
    kraju i za granicą w zakresie działania Fundacji,
    2) zabieganiem o przychylny klimat dla interesów Polski na terenie Rosji,
    fundowanie i przyznawanie nagród i wyróżnień dla osób, bądź instytucji (w kraju i poza jego granicami), których działalność w sposób istotny służy rozwojowi
    dobrych stosunków polsko-rosyjskich,
    3) organizowaniem i finansowaniem lub współfinansowaniem akcji społecznych;
    pomocy dzieciom i młodzieży, w szczególności z domów dziecka i rodzin
    ubogich, w tym poprzez ustanawianie stypendiów,
    4) organizowaniem, finansowaniem oraz wspieraniem wyjazdów i wypraw
    naukowych, badawczych i turystycznych,
    5) organizacją imprez artystycznych, sportowych i kulturalnych,
    6) działalnością publicystyczną w mediach, w radio i telewizji, w tym także telewizji
    kablowej,
    7) organizowaniem działalności wydawniczej, poligraficznej, fonograficznej i
    filmowej
    8) wydawaniem i reprodukcją nagrań dźwiękowych, video, komputerowych i na
    innych mechanicznych nośnikach informacji,
    9) prowadzeniem szkoleń, warsztatów, konferencji i seminariów dla młodzieży,
    dorosłych i szkół wyższych,
    10) organizacją targów, kiermaszów i wystaw w Polsce i za granicą,
    11) ustanawianiem wyróżnień i nagród dla zasłużonych osób, w szczególności dla
    osób zajmujących się działalnością na rzecz poprawy wizerunku Polski w Rosji i
    Rosji w Polsce,
    12) organizowaniem, wspieraniem i finansowaniem imprez charytatywnych,
    artystycznych, w tym wernisaży, wystaw i koncertów, jak również szkoleń,
    prelekcji, sympozjów, konferencji i prezentacji, publikacji i wydawnictw,
    13) organizacją porad prawnych, usług prawniczych, doradztwo prawne,
    14) pomocą społeczną, pomocą dzieciom, pomocą osobom potrzebującym,
    niepełnosprawnym, starszym, chorym oraz pomocą dla zwierząt.

IV Majątek Fundacji

§ 6.

  1. Na realizację wyżej wskazanych celów Fundator przeznacza fundusz założycielski w
    kwocie 1.000,00 złotych (słownie: jeden tysiąc i 00/100 złotych).
  2. Dochodami Fundacji są:
    1) subwencje osób prawnych,
    2) dochody z majątku ruchomego i nieruchomego,
    3) darowizny, spadki i zapisy,
    4) dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
    5) odsetki bankowe od funduszu założycielskiego,
    6) dotacje.
  3. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji
    jej celów.
  4. Działalność gospodarcza stanowi działalność uboczną i służy pozyskiwaniu środków
    finansowych na prowadzenie działalności statutowej.

§ 7.

  1. Majątek i dochody służą realizacji celów statutowych Fundacji.
  2. Dochody Fundacji pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być
    używane do realizacji wszystkich jej celów.
  3. Każda nadwyżka przychodów nad kosztami Fundacji będzie przeznaczona na jej
    działalność statutową.

§ 8.

  1. Do składania oświadczeń woli i ich podpisywania w imieniu Fundacji upoważnieni są:
    dwaj członkowie Zarządu działający łącznie lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik
    działający łącznie, chyba że § 13 Statutu wskazuje inaczej.
  2. Fundacja nie może:
    a) udzielać pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w
    stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z
    którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku
    pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub
    powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu
    przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej osobami bliskimi;
    b) przekazywać majątku na rzecz jej członków, członków organów lub
    pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do
    osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub
    na preferencyjnych warunkach;
    c) wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub
    pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do
    osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego
    celu organizacji;
    d) dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od
    podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej
    organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w
    stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 9.

Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z przepisami
obowiązującymi osoby prawne. Za zaciągnięte przez siebie zobowiązania Fundacja
odpowiada całym swoim majątkiem.

V Organy Fundacji i organizacja ich pracy

§ 10.
Zarząd Fundacji

  1. Władzą Fundacji jest Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
  2. W skład Zarządu liczącego nie więcej niż trzech członków, wchodzą Prezes i do
    dwóch V-ce Prezesów.
  3. Członkowie Zarządu zobowiązani są do przedłożenia oświadczenia o niekaralności.
  4. Pierwszy Zarząd powoływany jest przez Fundatora Fundacji, przy czym Prezesem
    Zarządu w pierwszej kadencji jest Fundator.
  5. Zarząd kolejnych kadencji powoływany jest przez ustępujący Zarząd.
  6. Kadencja Zarządu Fundacji trwa 10 lat.

§ 11.

  1. 1. Do zadań Zarządu należy:
    1) uchwalanie planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
    2) uchwalanie regulaminów, zmian statutu,
    3) bieżące kierowanie działalnością Fundacji zgodnie z jej celem, statutem i
    obowiązującymi przepisami prawa,
    5) zarządzanie majątkiem Fundacji,
    4) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
    5) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
    6) wykonywanie innych zadań,
    7) wybór Prezesa Zarządu.
  2. Posiedzenia Zarządu są zwoływane przez Prezesa w miarę potrzeby.
  3. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał zwykłą większością
    głosów członków Zarządu.
  4. O terminie i porządku dziennym każdego posiedzenia Zarządu, Prezes Zarządu
    powiadamia wszystkich członków Zarządu. Z posiedzenia sporządza się protokół.
  5. Zarząd zobowiązany jest do wykonywania Sprawozdania z działalności Fundacji.

§ 12.
Rada Fundacji

  1. Rada Fundacji jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji, i jest niezależna od
    Zarządu Fundacji.
  2. Rada Fundacji składa się z przynajmniej 2 członków, nie więcej jednak niż 6
    członków.
  3. Członkami Rady Fundacji mogą być wyłącznie osoby, które są niepowiązane w żaden
    sposób z członkami Zarządu, w tym nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać
    z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa,
    powinowactwa lub podległości służbowej.
  4. Członkowie Rady Fundacji zobowiązani są do przedłożenia oświadczenia o
    niekaralności.
  5. Posiedzenia Rady Fundacji są zwoływane w miarę potrzeb, a wszelkie decyzje są
    podejmowane w formie uchwał zwykłą większością głosów członków Rady Fundacji.
    Z posiedzenia sporządza się protokół.
  6. Kadencja Rady Fundacji trwa 10 lat.
  7. Członków pierwszego składu Rady powołuje jednomyślnie Zarząd Fundacji.
    Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla
    rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
  8. Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim
    organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej
    niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez
    Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

VI Zasady i tryb działania Fundacji

§ 13.

  1. Decyzje Zarządu Fundacji zapadają w formie uchwał podejmowanych zwykłą
    większością głosów.
  2. Do prawomocności wszelkich uchwał Fundacji, wymagana jest obecność co najmniej
    połowy składu Zarządu Fundacji.
  3. Posiedzenia Zarządu Fundacji są protokołowane. Protokół podpisują osoby obecne w
    trakcie posiedzenia, w tym protokolant, którego wyznacza przewodniczący
    posiedzenia.

VII Sposób reprezentacji

§ 14.

Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie
lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik działający łącznie.

VIII Likwidacja Fundacji

§ 15.

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub
    w razie wyczerpania środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji.
  3. Likwidatora Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.
  4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać
    przeznaczone mocą decyzji Zarządu Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej
    Polskiej fundacji o zbliżonych celach statutowych.
  5. Wyjątek od zasady wyrażonej w ust. 1 stanowią materiały archiwalne stanowiące
    majątek Fundacji, które zostaną przekazane na rzecz wybranych osób fizycznych lub
    organizacji o podobnych celach.